Lebih info di www.facebook.com/Giffarine.my

Isnin, 24 Jun 2013

GLUTATHIONE CURCUMA CE

GLUTATHIONE CURCUMA CE

Glutathione mampu meningkatkan kesihatan badan dan kecantikan kulit GLUTATHIONE atau gluta, sejenis asid amino yang ada dalam hampir setiap organisma yang hidup di muka bumi. Gluta antara satu jenis antioksida paling berkesan bertindak mengumpul toksin di dalam organ penapisan iaitu limpa secara organik. Toksin yang dikumpulkan secara organik itu dikeluarkan daripada badan menerusi proses perkumuhan secara berkesan. Gluta juga dikatakan berfungsi untuk melindungi kulit daripada kerosakan kolagen. Pakar Kosmetik, Dr Aidil Azry Mokhtar, berkata gluta juga menjadi elemen penting untuk kesihatan keseluruhan dengan keupayaan gluta berupaya bertindak mencegah pembentukan melanin gelap sekali gus berfungsi sebagai ejen pemutih. “Banyak kelebihan gluta untuk badan antara lain berupaya meningkatkan imunisasi badan, mencegah barah selain membantu melambatkan proses penuaan. “Kandungan gluta pula boleh meneutralkan radikal bebas, memulihkan sel rosak menyahtoksin dan juga meningkatkan prestasi antioksida yang lain. Secara tidak langsung, gluta menjadi bahan yang amat diperlukan untuk mendapatkan kulit cantik tanpa masalah.

Berikut beberapa manfaat kunyit:

1. Melawan tanda penuaan
Kunyit merupakan bahan sempurna untuk membantu pengelupasan kulit dan membantu melawan tanda penuaan. Caranya, dengan mencampur kunyit dengan besan (tepung gram) dengan jumlah yang sama. Kemudian aduk rata rata dengan air, bisa juga menggunakan susu atau yoghurt. Setelah selesai, sapukan ramuan tadi secara merata pada tubuh dengan gerakan melingkar dan biarkan mengering. Bersihkan dengan air hangat setelah selesai.

2. Jerawat
Kunyit mampu mengurangi pengeluaran minyak oleh kelenjar pada kulit wajah. Caranya, masukkan beberapa tetes air dan jus lemon dalam bubuk kunyit. Oleskan pasta kunyit tersebut pada bagian wajah yang berjerawat dan biarkan selama 15 menit. Kemudian bersihkan wajah dengan air bersih. Anda juga bisa menggunakan kunyit dan kayu cendana sebagai obat jerawat. Bersihkan wajah setelah menggunakan campuran tersebut selama 10 menit.

3. Menghilangkan guratan
Campurkan tepung gram, kunyit dan yoghurt. Ramuan tersebut bisa membantu Anda menyamarkan guratan atau stretch mark.

4. Luka bakar
Kunyit juga bisa meredakan nyeri karena luka bakar. Siapkan campuran kunyit dengan lidah buaya. Usapkan campuran tersebut pada bagian yang menderita luka bakar. Buktikan sendiri, betapa cepatnya penyembuhan luka tersebut.

5. Tumit pecah-pecah
Gunakan campuran minyak kelapa dengan kunyit bubuk pada tumit yang pecah-pecah. Gunakan sekitar 15 menit setelah mandi.

6. Demam
Kunyit cukup mujarab untuk menyembuhkan demam. Caranya, campur 20 gram parutan kunyit dengan 100 ml air. Kemudian peras dan saring campuran tersebut. Air hasil perasan kunyit kemudian diminum sebanyak dua kali sehari.

7. Meningkatkan antioksidan
Selain memiliki aktivitas antimikroba, antiradang, dan antivirus, kunyit juga berpotensi meningkatkan jumlah antioksidan dalam tubuh. Kurkumin, senyawa fenolik alami pada kunyit, bermanfaat untuk meningkatkan kekebalan tubuh.

8. Menurunkan resiko kanker
Konsumsi kunyit secara rutin dan teratur, dapat menurunkan resiko kanker dan tumor pada tubuh.








































 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan